breaking news

Regulament concurs

SALVATOR Junior

CONCEPT EVENIMENT
Salvator Junior este un concurs destinat elevilor claselor V – VIII din municipiul Cluj-Napoca pentru familiarizarea si constientizarea situatiilor de urgenta si dezvoltarea unui comportament adecvat in astfel de situatii.

Concursul se va desfasura in doua etape: o etapa on line si o etapa practica.

Concursul este desfasurat de catre Corpul Roman Salvaspeo – CORSA, filiala Cluj in parteneriat cu Inspectoratul Judetean pentru Situatii de Urgenta Avram Iancu – Cluj, Serviciul Mobil de Urgenta Reanimare si Descarcerare Cluj, Complex Comercial CORA.

DETALII CONCURS
Perioada de desfasurare:

  1.   etapa on line: 05 – 14 iunie 2012; rezultatele se vor afisa pe site-ul www.salvamontcluj.ro in data de 14 iunie 2012;
  2.   etapa practica: 18 iunie 2012;

Nota: primele 3 echipe din fiecare categorie de varsta de la proba practica se califica pentru “Tabara de aventura” la Ic Ponor, in perioada iunie/iulie.

Concursul on line se va desfasura pe site-ul www.salvamontcluj.ro si va consta dintr-un set de 5 intrebari pe care un membru al echipei trebuie sa raspunda intr-un timp limita. Intrebarile sunt din categoria situatiilor de urgenta iar tematica abordata este cuprinsa in Ghidul situatiilor de urgenta de pe site-ul www.salvamontcluj.ro. Probele practice constau in parcurgerea atelierelor enumerate la capitolul Proba practica.

CATEGORIA DE VARSTA
Categoriile de varsta pentru probele de concurs on line si practic sunt constituite din elevii de clasele V-VI si VII-VIII. Dimensiunea echipelor: 5 elevi.

CONDITII DE PARTICIPARE
Se pot inscrie la competite orice elev care face parte dintr-o echipa de 5 persoane si se incadreaza in categoria de varsta (clasa) prevazuta de regulament. Echipe sunt formate din 5 elevi. Membrii echipei trebuie sa completeze formularul de concurs cu date reale pentru identificarea lor ulterioara. Inscrierea cu date personale gresite atrage dupa sine descalificarea intregii echipe. Pot participa in echipa elevi dintr-o singura clasa V, VI, VII sau VIII sau pot fi elevi din doua clase V+VI si VII+VIII.

Un elev poate face parte dintr-o singura echipa. Echipa se poate inscrie o singura data de pe aceeasi adresa de IP.

PUNCTAJUL
Clasamentul va fi realizat automat in functie de raspunsurile la chestionar. Echipele mixte (fete si baieti) obtin din start 1 punct bonus. Primele 7 echipe de la fiecare categorie vor participa la proba practica.

PROBA PRACTICA
Etapa practica se va desfasura in parcarea complexului comercial CORA in data de 18 iunie intre orele 09:00 – 15:00.

Probele practice sunt
• atelier ISU – Tara riscurilor;
• atelier ISU – Transportul ranitului cu targa;
• atelier SMURD – proba medicala;
• panou de escalada;
• tir cu arcul;
• catarare pe lazi de bere;

PREMII
Primele 3 echipe din fiecare categorie de varsta, clasificate in ordinea punctajului la proba practica vor participa la o tabara tematica cu corturile in perioada iunie-iulie 2012

ECHIPAMENT
Echipamentul necesar pe catre trebuie sa-l posede partipantii la proba practica este echipamentul pe care il folosesc in mod uzual la orele de sport.

Echipamentul tehnic este pus la dispozitie de catre organizatori.

I. Atelierul TARA RISCURILOR
Regulament joc

„Un mod distractiv de a invata ce sa faci in caz de dezastru”

„TARA RISCURILOR” este un joc educativ privind modul de comportare in caz de dezastre. Jocul contine mesaje care te ajuta sa intelegi cum anumite actiuni pot reduce efectele dezastrelor, in timp ce altele pot mari probabilitatea producerii lor. Urmand poteca marcata pe harta (asfalt) veti intalni diferite dezastre.

Reguli de joc:

  1. Numar de jucatori: o echipa compusa din 5 elevi (4 elevi vor fi pioni iar al 5-lea va arunca zarul)
  2. De ce este nevoie: un zar, 24 cartonase cu intrebari, 24 cartonase surpriza (postate pe www.informarepreventiva.blogspot.com)
  3. Cum se joaca: Incepe jocul plasand toti pionii la linia de start Elevul care arunca cu zarul isi va ajuta colegii (pion) pe parcursul intregului traseu. Timpul primului pion care ajunge la linia de sosire este luat in considerare la stabilirea clasamentului. Daca numarul de pe zar este mai mare decat numarul de spatii dintre pozitia jucatorului si linia de sosire, jucatorul trebuie sa avanseze pana la ultima casuta, dupa care merge inapoi atatea casute cate i-au mai ramas de mutat. De exemplu: mai sunt trei spatii pana la linia de sosire si ai aruncat cinci, trebuie sa avansezi pana la sosire iar apoi sa te intorci doua casute.
  4. Spatiul de intrebari
    Cand un elev ajunge intr-unul din aceste spatii, un coleg de echipa extrage de la arbitru un cartonas cu o intrebare. Toata echipa se poate consulta pentru a oferi raspunsul corect. In cazul in care raspunsul este corect, pionul merge mai departe, daca nu, sta un joc.
  5. Spatiul cu surprize
    Cand un elev ajunge in spatiul cu surprize trebuie sa extraga de la un arbitru un cartonas si sa urmeze instructiunile inscrise pe acesta.

Cateva spatii contin instructiuni scrise direct pe traseu. Echipa care ajunge pe un astfel de spatiu urmeaza instructiunile respective. De exemplu: echipa care ajunge pe spatiul 13 trebuie sa se intoarca la linia de start.

Traseul va fi cronometrat pentru fiecare echipa concurenta. In functie de timpul obtinut, fiecare echipa va obtine un punctaj ce va avea pondere pentru calificarea in etapa finala.

Traseul “TARA RISCURILOR” are urmatoarele elemente:

  1. Ghideaza-ti comunitatea prin toate pericolele, reducand dezastrele
  2. Foarte bine! Ti-ai amintit sa faci un plan de urgenta. Acum esti mai bine pregatit. Mai arunca zarul o data.
  3. Intrebare
  4. Surpriza
  5. spatiu liber
  6. Ai ajutat la curatarea raului poluat. Avanseaza sase spatii.
  7. Spatiu liber
  8. Casa construita in apropierea unui vulcan. Indeparteaza-te de zona. Mergi trei spatii inapoi.
  9. Spatiu liber
  10. Intrebare
  11. Pericol! O casa a fost construita intr-o zona periculoasa. Mergi doua spatii inapoi.
  12. Spatiu liber
  13. Intreprinderile din comunitatea ta au poluat raul. Mergi patru spatii inapoi.
  14. Comunitatea a taiat prea multi copaci. Intoarce-te la start!
  15. Surpriza
  16. Pericol de inundatie. Mergi inainte trei spatii intr-o zona mai inalta.
  17. In comunitatea ta a fost o inundatie, iar tu ai ajutat la evacuarea prietenilor tai. Avanseaza patru spatii.
  18. Spatiu liber
  19. –paleti- spatiu inalt
  20. Ai pregatit harta cu riscuri impreuna cu prietenii tai la scoala. Avanseaza sapte spatii.
  21. Surpriza
  22. Te-ai adapostit sub o masa pentru a te proteja pe timpul cutremurului. Avanseaza patru spatii.
  23. Cutremur – stai o tura, astfel vei fi pregatit in cazul unei replici.
  24. Ai cautat informatii privind prevenirea dezastrelor. Avanseaza sapte spatii
  25. Ai plantat puieti pentru prevenirea alunecarii de teren. Avanseaza pe aceasta poteca speciala.
  26. Intrebare
  27. Ai descoperit o inundare brusca. Avanseaza cinci spatii pentru a-ti anunta comunitatea. PORTAVOCE
  28. Surpriza
  29. Spatiu liber
  30. Cineva a aruncat o tigara in padure si s-a produs un incendiu. Avanseaza patru spatii si anunta pompierii. GALEATA STINGATOR
  31. Spatiu liber
  32. Spatiu liber
  33. Iesire de pe poteca
  34. Spatiu liber
  35. Seceta ne-a lasat fara prea multa mancare. Vei adauga dietei copiilor elemente suplimentare si te vei asigura ca acestia au primit lapte. Stai o tura
  36. Surpriza
  37. Ai descoperit un pericol de alunecare de teren. Avanseaza trei spatii pentru a-ti avertiza comunitatea.
  38. Spatiu liber
  39. Tsunami! Trebuie sa fi evacuat in zona cea mai inalta. Avanseaza doua spatii.
  40. Spatiu liber
  41. Spatiu liber – paleti
  42. Intrebare
  43. Un pod afectat! Repara-l si avanseaza doua spatii.
  44. Spatiu liber
  45. FINISH


II. Atelierul TRANSPORTUL ASISTAT AL UNUI ACCIDENTAT

(1) Concurentii care formeaza echipa sunt numerotati de la unu la trei. Concurentii sunt adunati la linia de start cu fata catre linia de sosire. Targa se afla amplasata la linia de start. Victima se afla la 25 m de linia de start, culcata cu fata in sus. La semnalul “Atentie – START” concurentii cu numerele 1 si 2 ridica targa si incep alergarea impreuna cu concurentul nr.3 pana la victima. Ajunsi la aceasta, aseaza targa langa accidentat, il ridica de pe sol si il aseaza pe targa respectand urmatoarea succesiune de operatiuni:

  • a) salvatorul dinspre capul accidentatului (concurentul nr.1) priveste catre picioarele acestuia, iar ceilalti doi salvatori (concurentii nr.2 si 3) se aseaza invers, cu fata catre capul accidentatului. Salvatorul din mijloc (concurentul nr.3) apuca bluza si cordonul pantalonilor accidentatului, salvatorul din spate (concurentul nr.2) apuca cu putere pantalonii victimei la nivelul genunchilor si gambei, iar salvatorul de la capul accidentatului (concurentul nr.1) ii sustine capul si umerii;
  • b) la comanda „atentie – ridicati – asezati” data de seful echipei (concurentul nr.3) se actioneaza simultan prin ridicarea accidentatului, tragerea acestuia deasupra targii si asezarea simultana pe targa;
  • c) dupa asezarea pe targa, salvatorii asigura accidentatul cu chingile (curelele) de siguranta ale acesteia. Targa se ridica de concurentii 1 si 2, asezati intre manerele targii (cu un genunchi pozitionat pe sol), la comanda „atentie-ridicati” data de concurentul nr.3 (seful echipei de salvare). Deplasarea se face la pas, in contratimp (asincron), salvatorul din fata (concurentul nr.1) plecand cu piciorul stang, iar cel din spate (concurentul nr.2) cu dreptul, cu mentinerea capului accidentatului in sensul de mers. Concurentul nr.3 se deplaseaza pe tot parcursul, tinand sub observatie permanenta victima, pozitionandu-se la mijlocul targii (in partea dreapta a acesteia), neparticipand la sustinerea ei.
  • d) la 40 de m fata de linia de start este pozitionat un obstacol avand inaltimea de 1 m (parapet, barna). Concurentii nr.1 si 3 pozitioneaza targa cu capatul din fata pe parapet, escaladeaza obstacolul si trag targa pana la sprijinirea acesteia la celalalt capat. Concurentul nr.2 escaladeaza, la randul lui, obstacolul, preia targa si se continua deplasarea cu respectarea regulilor mentionate la lit.”c”, pana la trecerea liniei de sosire aflata la 50 m fata de linia de start. Dupa trecerea liniei de sosire concurentii aseaza pe sol targa.

(2) Pe timpul manipularii si transportului victimei se respecta urmatoarele reguli:

  • a) pozitia corpului accidentatului trebuie sa ramana dreapta in timpul ridicarii;
  • b) miscarea accidentatului trebuie sa se faca astfel incat segmentul format de capul, gatul, trunchiul si bazinul acestuia sa ramana nemiscat, ca un ax rigid;
  • c) miscarile sa fie line si bine coordonate;
  • d) accidentatul sa fie permanent supravegheat;
  • e) targa sa ramana constant orizontala.

(3) Proba este cotata cu maximum 35 de puncte si se considera incheiata la trecerea liniei de sosire de intreaga echipa.

(4) Se aplica penalizari in urmatoarele situatii:

  • pozitionarea incorecta a salvatorilor fata de victima (contrar prevederilor de la alin (1) lit „a”): 1 punct pentru fiecare greseala;
  • manipularea incorecta a victimei:
  • – manevre gresite de apucare a victimei: 1 punct pentru fiecare greseala;
  • – miscarea brusca si exagerata a victimei pe timpul ridicarii si asezarii pe targa:  1 punct pentru fiecare greseala;
  • – ridicarea si asezarea victimei pe targa fara comanda: 2 puncte;
  • – neasigurarea sau asigurarea incompleta a victimei pe targa: 2 puncte;
  • – victima asezata pe timpul transportului in pozitie incorecta (cu capul in sens invers sensului de mers): 1 punct;
  • abaterea targii de la pozitia orizontala pe timpul transportului: 1 punct;
  • alergarea pe timpul transportului victimei: 2 puncte;
  • pozitionarea incorecta a concurentului nr.3 fata de victima pe timpul transportului: 1 punct.

(5) Echipa participanta este descalificata in urmatoarele situatii:

  • caderea victimei de pe targa pe timpul transportului sau trecerii peste obstacol;
  • neterminarea probei de catre toti concurentii echipei;
  • simularea incapacitatii fizice de catre concurenti.

Victimele (accidentatii) se aleg dintre membrii echipelor participante si este recomandat ca greutatea acestora sa nu depaseasca 40 kg pentru echipele formate din elevi ai ciclului gimnazial (clasele V-VIII).

Schita probei este prezentata in figura urmatoare: