breaking news

Acțiune de căutare a unei persoane dispărute în Sălicea

decembrie 14th, 2013
Acțiune de căutare a unei persoane dispărute în Sălicea
Rapoarte
0

Cautarea persoanei disparute in data de 12.12.2013 de la centrul de ingrijire al Asociatiei Casa Betsaida din Salicea s-a finalizat cu succes in data de 14.12.2013 prin localizarea d-lui Stelian Budean la ora 14.11 min, in zona Casele Micesti. Acesta era constient, in usoara hipotermie, stare generala buna. Dupa acordarea masurilor de prim ajutor si transportul la cel mai apropiat drum asfaltat a fost predat ambulantei. Actiunea a fost dificila din cauza lipsei informatiilor si a zonei foarte mari impadurite. Din fericire pentru victima temperatura in timpul noptii nu a coborat foarte mult. Punctul forte al actiunii l-a constituit buna colaborare intre serviciile si organizatiile implicate.

 

 

 

 

 

1.      Istoricul evenimentelor:

 

12.12.2013

Ora 12.30 – se constata disparitia persoanei din centru si se incep cautarile de catre personalul centrului.

Ora 15 – este solicitat ajutorul politiei locale care se implica in cautare

Ora 18.30 – este solicitat ajutorul Asociatiei pentru Caini de Salvare Transilvania (CST)

Ora 19.20 – este alarmat Serviciul Apel Unic de Urgenta 112 si prin intermediul acestuia Serviciul Public Judetean Salvamont-Salvaspeo Cluj si Jandarmeria Cluj. Mobilizarea echipei Salvamont s-a facut telefonic de catre Sef Serviciu – Gheorghe Fratila si Sef Formatie – Vasile Cipcigan.

Ora 19.50 – are loc o conversatie Telefonica intre Seful Serviciului Salvamont si o persoana din cadrul jandarmeriei care anunta ca va putea intervene doar a doua zi.

Ora 20 – CST demareaza cautarile cu 5 caini, 12 voluntari si 5 localnici si angajati ai centrului.

Ora 20.05 – 21 salvatori montani pleaca de la sediul SPJ Salvamont Salvaspeo Cluj, spre Salicea, dupa ce s-a pregatit echipamentul de cautare, salvare si evacuare.

Ora 20.30 – Salvamont instaleaza punctul de comanda al operatiunii intr-o casa particulara din Salicea. Centrul de comanda solicita ajutor din partea politiei pentru cautarea persoanei in localitatile din zona. Este anuntat primarul Comunei Ciurila. Se aduna toate informatiile. Se completeaza jurnalul actiunii si listele de participant. Se printeaza harti. Se face impartirea pe echipe si pe misiuni.

Ora 21 – Salvamont incepe cautarile in teren si pe drumurile din zona. Zona de cautare este cea situate intre “la cruce si Ferma de Cai Mugur Pop, partea stanga a DJ 107R dinspre Ciurila spre Cluj.

Ora 22.30 – Mugur Pop se alatura echipelor de cautare.

Ora 23.10 – Un reprezentant al Politiei Locale vine in centrul de comanda.

13.12.2013, ora 3.30 – se sisteaza cautarile.

Ora 4.15 – echipa salvamont ajunge la sediu si preda echipamentul la magazie.

 

13.12.2013

Ora 8.00 – echipa de cautare s-a adunat la sediul salvamont din Cluj-Napoca

Ora 8.30 – este instalat noul punct de comanda la Primaria Ciurila

Ora 9.00 – sunt demarate cautarile in teren de catre 18 salvatori montani si 4 voluntari CST impreuna cu 4 caini. Zonele de cautare situate adiacent (st, dr) zonelor din noaptea precedenta. Se incepe cautarea intr-o noua zona, in partea drapta a DJ107R directia Ciurila – Cluj sis pre Casele Micesti.

Ora 11.15 – incep cautarile echipa de 18 angajati de la Jandarmeria Cluj. Zona de cautare: de la Restaurant Roata pe flancul stang al crestei pana la DJ 107R zona Sunny Hill.

Ora 15.50 – se decide ca sa nu se continue cautarile pet imp de noapte din cauza eficientei scazute. Se lasa o ceata groasa.

Ora 17.15 – se preda echipamentul la magazia salvamont si se stabileste programul pentru a doaua zi.

 

14.12.2013

Ora 10 – Echipa salvamont se regrupeaza la sediu.

Ora 10.30 – ne-am intalnit cu membrii Asociatiei de Caini de Salvare Transilvania si cu detasamentul de Jandarmi in zona Restaurant Roata. Se face planul de actiune, impartirea pe echipe si pe misiuni. Sunt

prezenti 18 salvatori montani, 10 voluntari CST, 5 caini si 18 jandarmi. Se extinde zona de cautare spre Cluj-Napoca si spre Micesti. Se lucreaza in echipe mixte. Se cauta de asemenea in satele din zona.

Ora 14.11 – este localizata persoana de catre o echipa mixta Salvamont CST, condusa de catre salvatorul montan Trifan Vasile, in zona Satele Micesti. Persoana este in usoara hipotermie, dar starea generala este bun a. Se acorda primul ajutor si se transporta victima la drumul principal.

Ora 15.07 – se solicita ambulanta prin 112.

 

  1. 2.      Zona de actiune

Zona de cautare a avut in centru localitatea Salicea si in primele ore s-a accentuat cautarea in zona padurii Faget.

In primele doua zile s-au verificat toate cararile ce traverseaza padurea Faget si leaga Cluj-Napoca de localitatea Salicea, Tauti, de zona Poligon, de zona Sfantul Ion, de comuna Feleacu.

In a doua zi s-a verificat si zona de padure spre localitatea Micesti.

In a treia zi s-au verificat zonele intre Salicea si Casele Micesti, intre Salicea si Magura, intre Salicea si autostrada. Intre Cluj-Napoca (zona Manastur) si comuna Feleacu. S-au verificat auto drumurile dintre Salicea si Ciurila, dintre Salicea si Tauti, dintre Salicea si Feleacu.

Zona de actiune a fost foarte mare, s-a cautat in zone impadurite, cu paduri de foioase, paduri brazdate de drumuri forestiere si carari turistice. S-a cautat in zona de pasunat, zona de faneturi si zona cu arbusti pitici si aglomeratie de tufe.

In ultima zi am incercat sa acoperim o arie cat mai mare, de aceea am organizat o actiune de lipit afise in zonele populate din Cluj-Napoca, in localitatile Feleacu, Salicea, Ciurila, Micesti, Casele Micesti, Tauti.

  1. 3.      Echipa

Echipa de cautare si evacuare a fost formata din membrii SPJ Salvamont Salvaspeo Cluj, membrii ce fac parte din ambele departamente – salvamont si salvaspeo sau doar din unul dintre departamente.

Membrii SPJ Salvamont Salvaspeo Cluj au fost alarmati telefonic de catre Seful de Serviciu – domnul Gheorghe Fratila si Seful de Formatie – domnul Vasile Cipcigan. Acestia au raspuns promt la alarmare astfel ca in 40 minute erau pregatiti de plecare spre Salicea.

Au existat salvatori care au participat la toate trei actiunile de cautare din data de 12.12.2013 pana in data de 14.12.2013.

Din punct de vedere alechipei putem vorbi de cea mai mare desfasurare de personal a SPJ Salvamont Salvaspeo Cluj, cea mai diversa din punct de vedere a pregatirii specifice.

In prima zi au fost 21 de membrii ai SPJ Salvamont Salvaspeo Cluj, in a doua zi au fost 18 membrii si in ultima zi au fost 17 membrii.

  1. 4.        Organizare

Punctul de intalnire si de plecare la actiunile de cautare a fost la sediul SPJ Salvamont Salvaspeo.

Deplasarea s-a facut cu masinile SPJ Salvamont Salvaspeo Cluj si cu masinile proprietate personala.

Odata cu implicarea SPJSSCj s-a instalat si centrul de comanda al operatiunilor, coordonarea acestora fiind asumata de catre Salvamont.

In noaptea de 12/13.12.2013 s-au format sase echipe de intervetie – patru echipe de teren, o echipa motorizata si o echipa la Punctul de Comanda. Cele patru echipe de teren au fost formate din 4-5 persoane iar echipa de la Punctul de Comanda a fost formata din 2 persoane. S-a organizat aria de cautare in asa fel incat sa se acopere terenul cu probabilitatea cea mai mare de gasire a victimei.

In a doua zi membrii SPJ Salvamont Salvaspeo Cluj s-au organizat in 3 echipe – doua echipe pe teren si o echipa in punctul de comanda. Echipele de teren au fost formate din 16 persoane si echipa de la punctul de comanda din 2 persoane. In prima jumatate a zilei s-a cautat, in aceasta formaula, urmand ca in a doua jumatate a zilei sa apara o organizare in echipe mai mici, echipe formate din 2-3 persoane, echipe care sa verifice fiecare poteca din zona Salicea – Micesti.

In data de 14.12.2013 membrii SPJ Salvamont Salvaspeo Cluj s-au intalnit la sediul Serviciului de unde s-au deplasat la iesirea din Cluj, in zona numita „La Roata”. Aici s-a organizat un Punct de Comanda provizoriu si s-au format din cadrul membrilor SPJ Salvamont Salvaspeo Cluj 6 echipe de actiune: prima echipa a plecat impreuna cu o parte din jandarmi pentru a verifica zona dintre cartierul Manastur si comuna Feleacu (2persoane), a doua echipa a plecat cu patru jandarmi pentru a imparti postere si fotografii cu disparutul (1persoana), a treia echipa a plecat sa verifice zona dintre Salicea si autostrada (2persoane), a patra echipa a verificat drumurile forestiere si traseele turistice  din zona Salicea, Ciurila, Tauti (1 persoana cu ATV), a cincea echipa a verificat zona Salicea – Magura – Micesti – Casele Micesti (10 persoane) si a sasea echipa a fost la Punctul de Comanda mobil (1persoana).

  1. 5.        Logistica

Serviciul Public Judetean Salvamont Salvaspeo Cluj a initiat aceasta actiune de cautare bazandu-se pe autoutilitarele din parcul auto propriu: o Dacia Pick-up de 5 locuri 4×4, un Peugeot Partner de 2 locuri, un Mitsubishi L200 de 5 locuri 4×4. Pe langa aceste autoutilitare, s-au folosit, pentru transportul persoanelor in zona de cautare, masinile proprietate personala. Aceste masini s-au folosit doar pentru a transporta membrii SPJ Salvamont Salvaspeo spre zonele de cautare si pentru transportul acestora inapoi in oras.

Pentru cautare s-a folosit 2 ATV-uri, proprietatea salvatorilor montani. Membrii SPJ Salvamont Salvaspeo Cluj au avut in dotare echipamentul personal de protectie a muncii si acces in zone periculoase.

Din magazia Serviciului s-au folosit trusele medicale, targile pentru transportul accidentatului, sistemele de iluminat nocturn si echipament de protectie pentru accidentat.

S-au pregatit, de asemenea si echipamente de salvare – elevare din zonele abrupte.

  1. 6.         Colaborari

Serviciul Public Judetean Salvamont Salvaspeo Cluj a colaborat la aceasta actiune cu Asociatia de Caini de Salvare Transilvania si cu Jandarmeria Cluj.

Asociatia de Caini de Salvare Transilvania a participat in prima zi cu 13 voluntari si 5 caini de salvare, in a doua zi cu 4 voluntari si 4 caini de salvare iar in ultima zi cu 10 voluntari si 5 caini de salvare.

Impreuna cu membrii Asociatiei de Caini de Salvare Transilvania am organizat echipe comune, am reusit sa acoperim o mare parte din zona de cautare, am reusit sa eliminam din ecuatia cautarii zone importante, apropiindu-ne de zona unde s-a gasit victima.

Jandarmeria Cluj a trimis efective incepand cu data de 13.12.2013 – ora 11.00. In acea zi au fost 18 jandarmi care au participat la cautare, ocupandu-se de zona „Sfantul Ion”, „La Roata” – Salicea.

In ultima zi de cautare, dispozitivele Jandarmeriei au cautat, impreuna cu membrii SPJ Salvamont Salvaspeo Cluj, in zona Padurii Faget, de la cartierul Manastur la localitatea Feleacu. Patru jandarmi, impreuna cu un voluntar salvamont, au verificat localitatile Salicea, Micesti, Ciurila, Tauti, Feleac, au lipit afise cu disparutul si au informat populatia cu privire la acest caz.

Colaborari pozitive au fost cu autoritatile locale, cu oamenii din zona, cu proprietari de ferme (domnul Mugur Pop), care au incercat cat au putut sa sprijine actiunea noastra de cautare si au incercat sa culeaga toate informatiile de care aveam nevoie.

  1. 7.      Bilant cumulativ:

Personal:        Salvamont: 62 persoane implicate, coordonare actiune

CST: 26 persoane, 14 caini implicati

Jandarmeria 36 persoane implicate

TOTAL: 124 persoane + 14 caini

Timpul de la alarmare 112 pana la gasirea victimei: 42 ore 50 min.

Mijloace de transport:          Salvamont 14 autoturisme si 2 ATV-uri

CST: 12 autoturisme, 3 remorci

Jandarmeria: 4 vehicule

 

  1. 8.      Concluzii:

 

Plusuri:

  1. Colaborarea dintre institutii a fost foarte buna si s-a derulat astfel datorita acordurilor de colaborare existente si a exercitiului comun derulat de catre SPJSSCj si CST in vara anului 2013. Este important ca la urmatorul exercitiu sa fie invitata si Jandarmeria.
  2. Mobilizarea membrilor salvamont a functionat foarte bine, s-a putut asigura rotatia persoanelor astfel incat salvatorii sa se poata odihni.
  3. Centrul de comanda a functionat bine asigurand gestionarea informatiilor, legatura dintre echipele de pe teren, solicitarea de sprijin prin 112, informarea autoritatilor locale, etc.

Minusuri:

  1. Lipsa unei proceduri de cautare la nivel judetean sau national. Aceasta problema urmeaza sa fie remediata de catre membri SPJSSCj care vor lucra la crearea acesteia.
  2. Lipsa de comunicare dintre Politie si 112. De la momentul in care s-a solicitat sprijinul politiei locale si pana la alarmarea prin 112 s-au pierdut ore pretioase. Oricum, alarmarea la 112 nu a fost facuta de catre politie!
  3. Implicarea intarziata a Jandarmeriei. De cele mai multe ori primele ore sunt critice, putand face diferenta dinte viata si moarte. Odata ce Jandarmeria s-a implicat colaborarea a fost foarte buna. De remarcat faptul ca nu au existat nici un fel de tensiuni legate de cine ar trebui sa coordoneze actiunea.

 

Sef Serviciu

Fratila Gheorghe

 

Sef Formatie

Cipcigan vasile

Comments are closed.